Μιας και βρισκόμαστε σε καλοκαιρινή περίοδο και αρκετοί έχουν προγραμματίσει τις καλοκαιρινές τους διακοπές επιλέγοντας να ταξιδέψουν στο εξωτερικό, ας αναφερθούμε εν συντομία στα δικαιώματα που έχουμε και στις αποζημιώσεις που δικαιούμαστε ως ταξιδιώτες αεροπορικών αερογραμμών.
Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων είναι αρκετά φθηνές και προσιτές με αποτέλεσμα τον αυξανόμενο ρυθμό ταξιδιών. Ποια είναι τα δικαιώματα μας όμως σε περίπτωση ματαίωσης ή καθυστέρησης μιας πτήσης;
Καταρχάς, να αναφέρουμε ότι υπάρχει ο Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 261/2004 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Φεβρουαρίου 2004, από τον οποίο αντλείται καθοδήγηση για τον εν λόγω ζήτημα.
Συγκεκριμένα ο πιο πάνω κανονισμός εφαρμόζεται σε δύο περιπτώσεις:
Πρέπει ωστόσο να ικανοποιηθεί προϋπόθεση ότι οι επιβάτες έχουν επιβεβαιωμένη κράτηση στη συγκεκριμένη πτήση και παρουσιάζονται στον έλεγχο εισιτηρίων την ώρα που έχει υποδειχθεί προηγουμένως εγγράφως ή, εφόσον δεν προσδιορίζεται ώρα, το αργότερο σαράντα πέντε λεπτά πριν από την αναγραφόμενη αναχώρηση της πτήσης.
Αυτά για να γνωρίζουμε αρχικά τις υποχρεώσεις μας ως επιβάτες, ούτως ώστε να έχουμε βάσιμες αξιώσεις σε περίπτωση καθυστέρησης πτήσης.
Ο κανονισμός θεσπίζει επίσης τα δικαιώματα των επιβατών στις περιπτώσεις άρνησης επιβίβασης παρά τη θέλησή τους, στην καθυστέρηση της πτήσης τους και στη ματαίωση της πτήσης τους.
Παρόλαυτα, ο κανονισμός δεν εφαρμόζεται για τα δωρεάν ταξίδια ή για τα ταξίδια με μειωμένο ναύλο που δεν διατίθεται άμεσα ή έμμεσα στο κοινό.
Σε περίπτωση ματαίωσης της πτήσης ή άρνησης επιβίβασης, οι θιγόμενοι επιβάτες δικαιούνται αποζημίωση του εισιτηρίου τους εντός προθεσμίας επτά ημερών ή πτήση επιστροφής προς το αρχικό σημείο αναχώρησής τους ή τη μεταφορά τους στον τελικό τους προορισμό. Δικαιούνται επίσης, φροντίδα (γεύματα και αναψυκτικά, διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο, μεταφορά μεταξύ αερολιμένα και καταλύματος, δυνατότητα δωρεάν πραγματοποίησης δύο τηλεφωνημάτων ή αποστολής δύο τηλετύπων ή δύο ομοιοτυπιών ή δύο μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου) και αποζημίωση της οποίας το ύψος ορίζεται σε:
Περαιτέρω, περιλαμβάνονται τρεις κατηγορίες ποινών για τις εταιρείες αερομεταφορών σε περίπτωση καθυστέρησης της πτήσης:
Τέλος, πρέπει να καταβάλλεται αποζημίωση, εάν ο επιβάτης δεν έχει ενημερωθεί επαρκώς εκ των προτέρων για τη ματαίωση. Ωστόσο, η αποζημίωση δεν χρειάζεται να καταβληθεί εάν ο αερομεταφορέας μπορεί να αποδείξει ότι η ματαίωση οφείλεται σε έκτακτες περιστάσεις που δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν ακόμη και αν είχαν ληφθεί όλα τα εύλογα μέτρα.
Θανάσης Αθανασίου
Δικηγόρος
+357 22 755 100
th.athanasiou@eklaw.com.cy
Το παρόν άρθρο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί νομική συμβουλή. Για περισσότερες πληροφορίες επί του θέματος και την παροχή εξειδικευμένης νομικής συμβουλής επικοινωνήστε με το δικηγορικό γραφείο Ηλιάδης & Κυριάκου Δ.Ε.Π.Ε. (τηλ.22755100, email: info@eklaw.com.cy)